بسم رب المهدی
اشهد ان
مولانا امیرالمومنین علی ولی الله
لعن الله
قاتلیک یا فاطمه الزهرا
سلام الله علیها
امام على (ع) و قاسطين - قسمت چهارم
مشخصات منابع
1ـ قرآن مجيد.
2ـ نهج البلاغه، سيد رضى، نسخه صبحى صالح،
بيروت، 1378ه.
3ـ الاحتجاج، ابو منصور احمد بن على الطبرسى،
تحقيق محمد باقر خرسان،
مطابع النعمان، نجف، 1386 ه.
4ـ الاخبار الطوال، احمد بن داود دينورى،
تحقيق عبدالمنعم عامر،
داراحياء الكتب العربيه، قاهره، 1960 م.
5ـ الاختصاص، محمد بن محمد بن نعمان (شيخ
مفيد) تحقيق على اكبر غفارى،
جامعه مدرسين، قم، بى تا.
6ـ الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد،
محمد بن محمد بن نعمان (شيخ
مفيد)، تحقيق مؤسسه آل البيت، كنگره جهانى شيخ مفيد، قم، 1413، ه.
7ـ الاستيعاب فى اسماء الاصحاب، قرطبى مالكى
(در حاشيه الاصابه) دار
الكتاب العربى، بيروت، بى تا.
8ـ اسد الغابة في معرفة الصحابه، عزالدين
ابوالحسن (ابن اثير) داراحياء
التراث العربى، بيروت، بى تا.
9ـ الاصابة فى تمييز الصحابه، شهاب الدين ابن
حجر عسقلانى، دار الكتاب
العربى، بيروت، بى تا.
10ـ الامالى، محمد بن محمد بن نعمان (شيخ
مفيد) تحقيق على اكبر غفارى و
حسين استادولى، جامعه مدرسين، قم، بى تا.
11ـ الامالى، محمد بن الحسن الطوسى، مؤسسة
البعثة، قم 1414 ه.
12ـ الامامة و السياسة، ابن قتيبه دينورى،
تحقيق طه محمد زينى،
دارالمعرفة، بيروت، بى تا.
13ـ انساب الاشراف، احمد بن يحيى البلاذرى،
تحقيق محمد باقر محمودى،
مؤسسة الاعلمى، بيروت، 1394ه.
14ـ البداية و النهاية، ابوالفداء ابن كثير
دمشقى، دارالكتب العلمية،
بيروت، 1409 ه .
15ـ بحار الانوار، محمد باقر مجلسى، افست
مؤسسه داراحياء التراث العربى،
بيروت، 1403ه . و جلد 32 با تحقيق محمد باقر محمودى، وزارت ارشاد، تهران،
1356 ش.
16ـ بشارة المصطفى لشيعة المرتضى، عمادالدين
محمد بن ابى القاسم طبرى،
تحقيق جواد قيومى، جامعه مدرسين، قم، 1420ه.
17ـ تاج العروس، محمد مرتضى زبيدى مكتبة
الحياة، بيروت، بى تا.
18ـ تاريخ ابن خلدون العبر و ديوان المتبدا و
الخبر، عبدالرحمان بن
خلدون مغربى، مؤسسة اعلمى، بيروت، 1391 ه.
19ـ تاريخ الاسلام، شمس الدين محمد بن احمد
ذهبى، تحقيق عمر عبدالسلام،
دارالكتاب العربى، بيروت، 1407 ه.
20ـ تاريخ بغداد، ابوبكر احمد بن على خطيب
بغدادى، تحقيق مصطفى
عبدالقادر، دار الكتب العلمية، بيروت، 1417 ه.
21ـ تاريخ الخلفاء، جلال الدين سيوطى، تحقيق
محمد محيى الدين عبدالحميد،
مطبعة السعادة، قاهره، 1371ه.
22ـ تاريخ سياسى اسلام، حسن ابراهيم حسن،
ترجمه ابوالقاسم پاينده،
انتشارات جاويدان، تهران، 1360 ش.
23ـ تاريخ الشعوب الاسلاميه، كارل برو كلمان،
دارالعلم للملايين، بيروت،
1988م.
24ـ تاريخ طبرى (تاريخ الامم والملوك) ابوجعفر
محمد بن جرير طبرى
دارالكتب العلمية، بيروت، 1408ه.
25ـ تاريخ قرآن، دكتر محمود (راميار) انتشارات
امير كبير، تهران، 1362ش.
26ـ تاريخ مدينة دمشق، على بن حسن (ابن عساكر)
تحقيق على شيرى،
دارالفكر، بيروت، 1415ه .
27ـ تاريخ يعقوبى، احمد بن ابى يعقوب (ابن
واضح يعقوبى) تحقيق محمد صادق
بحر العلوم، مكتبة الحيدرية، نجف، 1384 ه.
28ـ تفسير فرات كوفى، فرات بن ابراهيم كوفى،
تحقيق محمد كاظم، وزارت
ارشاد، تهران، 1410 ه.
29ـ التنبيه والاشراف، ابو الحسن على بن حسن
مسعودى، تحقيق عبدالله
اسماعيل الهادى، دار الهادى، قاهره، بى تا.
30ـ تنقيح المقال، شيخ عبدالله مامقانى، افست
تهران، بى تا.
31ـ تهذيب التهذيب، احمد بن على بن حجر
عسقلانى، دارالفكر بيروت، 1404ه.
32ـ تهذيب الكمال، ابوالحجاج يوسف مزى، تحقيق
بشار عواد معروف، مؤسسة
الرسالة، بيروت، 1406ه.
33ـ جامع البيان (تفسير طبرى) ابوجعفر محمد بن
جرير طبرى، دارالفكر،
بيروت، 1408 ه.
34ـ جغرافياى تاريخى سرزمينهاى خلافت شرقى،
لسترنج، ترجمه محمود عرفان،
انتشارات علمى وفرهنگى، تهران، 346ش.
35ـ خصائص الائمة، ابوالحسن محمد بن الحسين
الشريف الرضى، تحقيق محمد
هادى الامينى، بنياد پژوهشهاى اسلامى، مشهد، 1406ه.
36ـ خوارج در تاريخ، يعقوب جعفرى، دفتر نشر
فرهنگ اسلامى، تهران، چاپ
دوم، .1373
37ـ الخوارج عقيدة و فكرا و فلسفة، عامر
النجار، عالم الكتب، بيروت،
1406 ه.
38ـ الخوارج في العصر الاموى، نايف محمود
اسماعيل، مكتبة مدبولى، قاهره،
1976 م.
39ـ الخوارج و الشيعه، يوليوس ولهاورن، ترجمه
عبدالرحمان بدوى، وكالة
المطبوعات، كويت، 1978م.
40ـ دائرة المعارف الاسلامية، چند تن از
مستشرقان (ترجمه عربى) بىنا،
بى تا.
41ـ الدر المنثور، جلال الدين بن عبدالرحمان
سيوطى، دارالمعرفة بيروت،
1365 ه.
42ـ دعائم الاسلام، نعمان بن محمد، تحقيق آصف
بن على اصغر، دارالمعارف،
بيروت، 1383ه .
43ـ ذخائر ا لعقبى في مناقب ذوى القربى، احمد
بن عبدالله طبرى، مكتبة
القدسى، قاهره، 1356ه.
44ـ سبيل الهدى و الرشاد، محمد بن يوسف صالحى
شامى، تحقيق عادل احمد،
دارالكتب العلميه، بيروت، 1414ه.
45ـ السنن الكبرى، احمد بن شعيب نسائى،
دارالفكر، بيروت، 1930م.
46ـ سير اعلام النبلاء، شمس الدين محمد بن
احمد ذهبى، تحقيق محب الدين
ابوسعيد، دارالفكر، بيروت، 1417ه.
47ـ شذرات الذهب في اخبار من ذهب، ابن عماد
حنبلى، داراحياء التراث
العربى، بيروت، بى تا.
48ـ شرح الاخبار في فضائل الائمة الاطهار،
قاضى ابوحنيفه نعمان بن محمد،
جامعه مدرسين، قم، بى تا.
49ـ شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحديد، تحقيق
محمد ابوالفضل ابراهيم،
داراحياء الكتب العربيه، قاهره، 1385ه.
50ـ الشفاء (الالهيات) ابو على سينا، تحقيق ا
براهيم مدكور، افست
انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1363 ش.
51ـ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، عبيدالله
بن احمد حاكم حسكانى، تحقيق
محمد باقر محمودى، وزارت ارشاد، تهران، 1411 ه.
52ـ صبح الاعشى في صناعة الانشاء، ابوالعباس
قلقشندى، وزرات الثقافة،
قاهره، 1383ه.
53ـ صحاح اللغة، اسماعيل بن حماد جوهرى، تحقيق
احمد عبدالغفور عطار،
دارالعلم للملايين، بيروت، 1407ه.
54ـ الطبقات الكبرى، محمد بن سعد، دار صادر،
بيروت، بى تا.
55ـ عبدالله بن سبا، سيد مرتضى عسكرى، نشر
توحيد، تهران، 1413ه.
56ـ العبر فى خبر من غبر، شمس الدين محمد بن
احمد ذهبى، تحقيق محمدبن
سعيد بسيونى، دارالكتب العلميه، بيروت، بىتا.
57ـ العبر و ديوان المبتدا والخبر تاريخ ابن
خلدون.
58ـ العقد الفريد، احمد بن محمد (ابن عبدربه
اندلسى) دارالكتب العملية،
بيروت، 1407 ه.
59ـ على و فرزندانش، طه حسين، ترجمه محمد على
شيرازى، انتشارات گنجينه،
تهران، 1367 ش.
60ـ العمدة، يحيى بن حسن (ابن بطريق) جامعه
مدرسين، قم، 1407ه.
61ـ عيون الاخبار، عبد الله بن مسلم بن قتيبه
دينورى،دار الكتاب العربى،
بيروت، بى تا .
62ـ الغارات ،ابواسحاق ابراهيم ثقفى، تحقيق
محدث ارموى، مطبعه بهمن،
تهران، 1355 ش.
63ـ الغدير في الكتاب و السنة و الادب،
عبدالحسين احمد امينى، دارالكتاب
العربى، بيروت، 1397 ه.
64ـ الفتوح، ابومحمد احمد بن اعثم كوفي،
دارالكتب العلمية، بيروت،
1406ه.
65ـ الفتنة الكبرى، طه حسين، دارالمعارف،
قاهره، بى تا.
66ـ فرهنگ البسه مسلمانان، ر.پ.آ.ذرى، ترجمه
حسينعلى هروى، بنگاه ترجمه
و نشر كتاب، تهران، 1359 ش.
67ـ فضائل الشيعه، محمد بن على بن بابويه
(صدوق) كانون انتشارات عابدى،
تهران، بى تا .
68ـ الكافي، محمد بن يعقوب كلينى، تحقيق على
اكبر غفارى، دارالكتب
الاسلاميه آخوندى، تهران 1367ه.
69ـ الكامل في اللغة و الادب، ابوالعباس
محمدبن يزيد مبرد، مؤسسة
المعارف، بيروت، بى تا.
70ـ الكامل في ا لتاريخ، عزالدين شيبانى (ابن
اثير) مؤسسة التاريخ
السلامى، بيروت، 1408 ه.
71ـ كشف الغمه في معرفة الائمة، على بن عيسى
اربلى، تحقيق سيد هاشم
رسولى، مكتبة بنى هاشمى، تبريز، 1381ه.
72ـ كنزالعمال، علاء الدين على متقى هندى،
تحقيق بكرى حيانى و صفوة
السفا، مؤسسسة الرسالة، بيروت، 1409ه.
73ـ لسان العرب، ابن منظور، تحقيق على شيرى،
داراحياء التراث العربى،
بيروت، 1408ه.
74ـ لغتنامه دهخدا، على اكبر دهخدا، مؤسسه
لغت نامه، چاپ جديد 14 جلدى،
1372 ش.
75ـ مروج الذهب، ابوالحسن على بن حسين مسعودى،
افست دارالهجرة، قم،
1404ه.
76ـ المسند، ابويعلى احمد بن على، تحقيق حسين
سليم اسد، دارالمأمون،
دمشق، بى تا.
77ـ المسند، احمدبن حنبل، دار صادر، بيروت، بى
تا.
78ـ معجم البلدان، شهاب الدين ياقوت حموى،
داراحياء التراث العربى،
بيروت، 1399ه.
79ـ المناقب، موفق بن احمد خوارزمى، تحقيق
مالك محمودى، جامعه مدرسين،
1411 ه.
80ـ مناقب آل ابى طالب، محمد بن على بن
شهرآشوب، مكتبة الحيدريه، نجف،
1376ه.
81ـ المنتظم في تواريخ الملوك و الامم،
ابوالفرج عبدالرحمان بن جوزى،
تحقيق سهيل زكار، دارالفكر، بيروت، 1415ه.
82ـ النزاع و التخاصم بين بنى امية و بنى
هاشم، تقى الدين احمد بن على
مقريزى، تحقيق على عاشور، بى نا، بى تا.
83ـ النصايح الكافية لمن يتولى معاويه، محمد
بن عقيل علوى، دارالثقافة،
قم، 1412 ه.
84ـ الوثائق السياسية للعهد النبوى و الخلافة
الراشدة، محمد حميد الله،
دارالنفائس، بيروت، 1405ه.
85ـ وقعة صفين، نصربن مزاحم منقرى، تحقيق
عبدالسلام محمد هارون، افست
كتابخانه مرعشى، قم، 1404ه.
86ـ ينابيع المودة لذوى القربى، سليمان بن
ابراهيم قندوزى، تحقيق على
جمال اشرف، انتشارات اسوه، تهران، 1416ه.
پىنوشتها:
1) حسكانى، شواهد التنزيل، ج 1، ص .137
2) طوسى، الامالى ص 251؛ صدوق، فضائل الشيعه، ص
12؛ حسكانى، شواهد
التنزيل، ج2، ص .467
3) طبرى، تفسير جامع البيان، ج 15، ص 265؛
تفسير فرات كوفى، ص .219
4) مضمون جمله اى از خطبه شقشقيه كه در نهج
البلاغه آمده است. (خطبه 3)
5) نهج البلاغه،خطبه 616) نهج البلاغه، خطبه
15دعائم الاسلام ج 1، ص
.396
7) سوره كهف آيه .51
8) ابن اثير، الكامل فى التاريخ، ج 2، ص .306
9) محمدبنعلىطبرى،بشارةالمصطفى، ص 44؛ علامه
مجلسى، بحارالانوار، ج 38
ص .95
10) طوسى، الامالى، ص .62
11) رجوع شود به: قاضى نعمان، شرح الاخبار، ج
1، ص 216؛ كراجكى كنز
الفوائد، ص 281؛ ابن بطريق، العمده، ص 214، ثقفى، الغارات، ج 1، ص 62، محمد
بن على
طبرى، بشارة المصطفى، ص 218، بحار الانوار، ج 26، ص 349، و منابع ديگر.
12) نهج البلاغه، خطبه 156؛ متقى هندى، كنز
العمال،ج 16، ص .196
13) سوره زخرف، آيه .41
14) رجوع شود به: حاكم حسكانى، شواهد
التنزيل،ج 2 ص 216؛ شيخ مفيد،
الافصاح، ص 135؛ شيخ طوسى، الامالى، ص 363؛ طبرسى، الاحتجاج، ج 1، ص 291؛
ابن شهر
آشوب، مناقب آل ابى طالب، ج 3، ص 19؛ ابن بطريق، العمدة، ص 354؛ قندوزى،
ينابيع
المودة، ج 1، ص .293
15) علامه امينى، الغدير،ج 3، ص 153؛ به نقل
از ابن عساكر و سيوطى و
زرقانى؛ متقى هندى، كنز العمال؛ ج 11، ص 613؛ صالحى شامى، سبل الهدى و
الرشاد؛ ج
11، ص .296
16) فضل بن شادان، الايضاح، ص 451، قاضى
نعمان، شرح الأخبار، ج 15، ص
321؛ شيخ مفيد،الارشاد، ج 1، ص 180؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، ج 2،
ص 244؛
احمد بن عبدالله طبرى، ذخائر العقبى، ص 776؛ نسائى، السنن الكبرى، ج 5، ص
154،
ابويعلى، المسند ج 2، ص341؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 6، ص .243
17) اربلى، كشف الغمه، ج 1، ص 126؛ محب طبرى،
الرياض النضره، ج 3، ص
522؛18) علامه مجلسى،بحار الانوار، ج 44، ص 34؛ خطيب بغدادى، تاريخ بغداد، ج
8، ص
.340
19) رجوع شود به: قاضى نعمان، شرح الأخبار، ج
2، ص 522؛ احمد بن عبدالله
طبرى، ذخائر العقبى، ص 110؛ مجلسى،بحار الانوار، ج 37، ص 337؛ متقى هندى،
كنزالعمال، ج 13، ص 110؛ محمد بن على طبرى، بشارة المصطفى، ص 138؛ خوارزمى،
المناقب، ص 194؛ اربلى، كشف الغمه، ج 1، ص .124
20) نصر بن مزاحم، وقعة صفين، ج ، ص 221؛ ابن
حجر، تهذيب التهذيب، ج 1،
ص .94
21) ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص
.200
22) سوره هود، آيه .17
23) حسكانى، شواهد التنزيل، ج 1، ص 359؛
سيوطى، الدر المنثور، ج 3، ص
324؛ شيخ مفيد، الامالى، ص 94؛ اربلى، كشف الغمه، ج 1، ص .315
24) رجوع شود به: جوهرى، الصحاح، ج 3، ص 1152،
ابن منظور، لسان العرب، ج
11، ص .160
25) سوره جن، آيه .15
26) قاضى نعمان، دعائم الاسلام، ج 1، ص 388؛
ابن كثير، البداية و
النهاية، ج 7، ص .305
27) نهج البلاغه، خطبه .192
28) نهج البلاغه، خطبه .3
29) مسعودى، التنبيه و الاشراف،ص .256
30) متقى هندى، كنز العمال، ج 5، ص .771
31) ابن ابى الحديد، ج 1، ص .7
32) نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص 219؛ مسند احمد
بن حنبل، ج 7، ص 182؛ ابن
اثير،اسد الغابة، ج 5، ص 202؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 8، ص .19
33) ابن حجر، تهذيب التهذيب،ج 1، ص 637؛ مزى،
تهذيب الكمال ج77 ص102؛
ابن عساكر، تاريخ مدينة دمشق ج59 ص156؛ ابن ابى الحديد، ج15 ص .176
34) مسعودى، مروج الذهب، ج 4، ص 41؛ ابن ابى
الحديد، ج 5، ص .129
35) ابن عبدالبر، العقد الفريد، ج 1، ص 357؛
ابن ابى الحديد، ج 6، ص
.284
36) قلقشندى، صبح الاعشى ج1 ص .446
37) سيوطى، الدر المنثور، ج 8، ص .647
38) ابن ابى الحديدج 6، ص .282
39) ابن عماد، شذرات الذهب، ج 1، ص .53
40) ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص 418؛ ابن كثير،
البداية النهاية، ج 6، ص
.282
41) نهج البلاغه، نامه .39
42) نهج البلاغه، خطبه .84
43) ذهبى، سير اعلام النبلاء، ج 3، ص .77
44) تاريخ طبرى، ج 4، ص 239؛ مسعودى، مروج
الذهب، ج 2، ص .388
45) تاريخ طبرى، ج 4، ص 239؛46) مسعودى، مروج
الذهب، ج 2، ص .388
47) نصر بن مزاحم، وقعة صفين، ص 82؛ ابن ابى
الحديد، ج 3، ص 48100) ابن
سعد، الطبقات الكبرى، ج 5،ص 19؛ وقعة صفين، ص .429
49) مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 395؛ ابن حجر،
الاستيعاب، ج 3، ص
.133
50) تاريخ طبرى، ج 4، ص 321؛ البداية و
النهاية، ج 7، ص .166
51) تاريخ طبرى، ج 5، ص 54؛ اسد الغابة، ج 3، ص
436؛ شذرات الذهب، ج 1،
ص .55
52) وقعة صفين، ص .552 ابن عقيل علوى، النصايح
الكافيه لمن يتولى معاويه
ص .26
53) بلاذرى، انساب الاشراف، ج 5، ص 118؛ تاريخ
يعقوبى، ج 2، ص 223؛
الاستيعاب، ج 2، ص .373
54) ابن اثير، اسد الغابه، ج 3، ص .347
55) ذهبى، سير اعلام النبلا، ج 3، ص .91
56) تاريخ طبرى، ج 5، ص 181؛ البداية
والنهاية، ج 8، ص .24
57) ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 4، ص 266، اين
مطلب را ذهبى نيز نقل
كرده است: سير اعلام النبلاء، ج 3، ص .92
58) ابن عماد، شذرات الذهب، ج 1، ص .73
59) ابن حجر عسقلانى، تهذيب التهذيب، ج 10، ص
.83
60) ابن كثير، البداية و النهاية، ج 8، ص .259
61) تهذيب التهذيب، ج 10، ص .83
62) وقعة صفين، ص .455
63) ابن ابى الحديد، ج6، ص .88
64) جمال الدين المزى، تهذيب الكمال، ج 28، ص
.166
65) ابن حجر، الاصابة، ج 6،ص .111
66) وقعة صفين، ص 206؛ تاريخ طبرى، ج 5، ص .12
67) وقعة صفين، ص .552
68) ابراهيم ثقفى، الغارات، ج 22، صص 422؛
تاريخ طبرى، ج 5، ص .153
69) الاستيعاب، ج 2، ص .297
70) وقعة صفين، ص 461، ابن ابى الحديد ج 6، ص
316؛ الاستيعاب، ج 1، ص
.245
71) الاستيعاب، ج 1، ص .243
72) اسد الغابة، ج 1، ص .374
73) ابن اعثم كوفى، الفتوح، ج 4، ص .233
74) الغارات، ج 2، ص 640، و ابن ابى الحديد ج
2، ص .18
75) ابن قتيبه، الأخبار الطوال، ص 172؛ وقعة
صفين، ص .156
76) الاستيعاب، ج 4، ص 163؛ اسد الغابة، ج 6، ص
.14
77) وقعة صفين، ص .195
78) تاريخ طبرى، ج 5، ص 7؛ ابن اعثم، الفتوح، ج
3، ص .22
79) ابن اثير، اسد الغابه، ج 2، ص .392
80) ابن ابى الحديد، ج 3، ص 80؛ وقعة صفين، ص
.48
81) ابن ابى الحديد، ج 3، ص .83
82) تاريخ طبرى، ج 3، ص .71
83) ابن عبدربه، العقد الفريد، ج 1، ص .251
84) ابن اثير، اسد الغابة، ج 2، ص 392؛ العقد
الفريد،ج 3، ص .340
85) تاريخ طبرى، ج 2، ص 703،؛ و قريب به آن،
مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص
355؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص 446؛ ابن قتيبه، الامامة و السياسة، ج 1، ص
48؛
دنيورى، الأخبار الطوال، ص .142
86) سوره كهف، آيه .51
87) طوسى، الامالى، ص 87؛ ابن شهر آشوب،
المناقب ، ج 3، ص .195
88) تاريخيعقوبى، ج 2، ص .179
89) الامامة و السياسة، ج 1، ص .48
90) تاريخ طبرى ج 2، ص 704؛ ابن اثير، الكامل
في التاريخ، ج 2، ص 91307)
ابن جوزى، المنتظم، ج 3، ص .322 و قريب به اين مضمون: ابن كثير، البداية و
النهاية،
ج 7، ص .239
92) مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 93355)
دينورى، الأخبار الطوال، ص 142،
نظير آن: ابن جوزى، المنتظم، ج3، ص .322
94) ابن كثير، البداية و النهاية، ج 7، ص .239
95) نهج البلاغه، نامه .75
96) ابن سينا، الشفاء الالهيات، ص 452 (مقاله
دهم فصل پنجم).
97) نهج البلاغة، خطبه .200
98) تاريخ طبرى، ج 2، ص .586
99) اسكافى، المعيار و الموازنه ص .54
100) نهج البلاغه، خطبه .41
101) نهج البلاغة، خطبه .200
102) ذهبى، تاريخ الاسلام، عهد الخلفاء
الراشدين، ص .450
103) ابن ابى الحديد، ج 10، ص 247
104) ابن ابى الحديد، ج 10، ص 247
105) ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .433
106) تاريخ طبرى، ج 2، ص 645؛ ابن اثير،
الكامل في التاريخ، ج 2، ص
.276
107) طه حسين،على و فرزندانش (ترجمه محمد على
شيرازى)، ص .29
108) رجوع شود به: تقى الدين مقريزى، النزاع و
التخاصم بين بنى امية
وبنى هاشم.
109) ابن كثير، البداية و النهاية، ج 8، ص
194، ابن اعثم، الفتوح، ج 5،
ص 150؛ اربلى، كشف الغمه، ج 2، ص .230
110) ابن ابى الحديد، ج 10، ص 111232) ابن ابى
الحديد، ج 1، ص .270
112) تاريخ طبرى، ج 2، ص .649
113) همان.
114) نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص .78
115) ابن ابى الحديد، ج 1، ص .7
116) ابن جوزى، المنتظم، ج 3، ص 311؛ ابن
قتيبه، الامامة و السياسه، ج
1، ص .45
117) الامامة و السياسة، ج 1، ص .74
118) نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص .52
119) تاريخ طبرى، ج 3، ص .3
120) تاريخ طبرى، ج 3، ص .4
121) نهج البلاغه، نامه .75
122) ابن ابى الحديد، ج 1، ص .23
123) وقعة صفين، ص .82
124) تاريخ طبرى، ج 3، ص .4
125) ابن ابى الحديد، ج 16، ص .133
126) نهج البلاغه، نامه .30
127) همان، نامه .48
128) همان، نامه .37
129) همان، نامه .32
130) همان، نامه .10
131) همان، نامه .10
132) همان، نامه .64
133) همان، نامه .28
134) همان، نامه .17
135) همان، نامه .9
136) همان، نامه .28
137) ابن قتيبه، الامامة و السياسة، ج 1، ص
91؛ ابن ابى الحديد، ج 3 ص
88؛ بحار الانوار، ج 32، ص .394
138) نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص 85؛ ابن ابى
الحديد، ج 15، ص .73
139) نهج البلاغه، نامه .6
140) همان، نامه .28
141) همان، نامه .37
142) همان، نامه .64
143) نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص 57؛ ابن ابى
الحديد، ج 3، ص 89؛ مبرد،
الكامل ج1 ص .194
144) تاريخ يعقوبى، ج 2، ص .165
145) ابن قتيبه، الامامة و السياسة، ج 1، ص
.97
146) وقعة صفين، ص .187
147) ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .416
148) وقعة صفين، ص 85؛ خوارزمى، المناقب ص
.250
149) ابن ابى الحديد، ج 15، ص 76؛ وقعة صفين، ص
.88
150) نهج البلاغه، نامه .28
151) ابن ابى الحديد، ج 17، ص .251
152) نهج البلاغه، نامه 64؛ طبرسى، الاحتجاج، ج
1، ص .426
153) وقعة صفين، ص .29
154) ابن ابى الحديد، ج 15، ص .184
155) همان، ج 16، ص .135
156) نهج البلاغه، نامه 15728) ابن ابى
الحديد، ج 16، ص .134
158) شيخ طوسى، الامالى، ص 183؛ وقعة صفين، ص
.149
159) تاريخ طبرى، ج 3، ص 70،؛ مسعودى، مروج
الذهب، ج 2، ص 372؛ ابن
كثير، البداية و النهاية، ج 7، ص 264؛ وقعة صفين، ص .27
160) نصربن مزاحم، وقعة صفين،ص 28؛ مبرد،
الكامل ج1 ص .190
161) وقعة صفين، ص 29؛ نهج البلاغه، نامه 6؛
ابن قتيبه، الامامه
والسياسة، ص . 86
162) وقعة صفين، ص 29؛ خوارزمى، المناقب، ص
.203
163) وقعة صفين، ص 32؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص
.78
164) وقعة صفين، ص .47
165) وقعة صفين، ص 48؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص
.80
166) به نوشته نصربن مزاحم نويسنده ابن نامه
جرير بوده ولى ابن ابى
الحديد مىگويد: نويسنده اين نامه شناخته نشده است.
167) وقعة صفين، ص 49؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص
.81
168) رجوع شود به: مزى، تهذيب الكمال ج 4 ص
.534
169) ابن اثير، اسدالغابة، ج 3، ص 392 و قريب
به آن: دينورى، الاخبار
الطوال، ص 105؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .533
170) ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص .36
171) وقعة صفين، ص 25؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص
.84
172) وقعة صفين، ص 52؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص
84؛ ابن قتيبه، الامامة و
السياسة، ج 1، ص 86؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2 ،ص .526
173) نهج البلاغه، خطبه .43
174) نهج البلاغه، نامه 8؛ وقعة صفين، ص 55،
ابن ابى الحديد، ج3، ص
.87
175) تاريخ طبرى، ج 3، ص 71؛ ابن كثير،
البداية و النهاية، ج 7، ص 265؛
ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص .360
176) مزى، تهذيب الكمال، ج 4، ص .535
177) همان، ص .534
178) ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .353
179) وقعة صفين، ص .60
180) همان، ص .33
181) دينورى، الأخبار الطوال، ص 157؛ وقعة
صفين، ص 34؛ ابن ابى الحديد،
ج 2، ص .61
182) ابن قتيبه، الامامة والسياسة، ج 1، ص 87؛
وقعة صفين، ص 36؛ ابن ابى
الحديد، ج 2، ص .63
183) نوشتهاند وقتى كه عمرو عاص از سوى عمر
والى بود ثروت كلانى جمع
كرد به طورى كه عمر در نامهاى به او شديدا از وضع او انتقاد كرد و گفت اين
همه مال
را ز كجا آوردى و محمد بن سلمه را فرستاد از اموال او صورت بردارى كند. ابن
عبد
ربه، العقد الفريد،ج 1، ص .45
184) دينورى، الأخبار الطوال، ص .157
185) وقعة صفين، ص 39؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص
.64 اين جريان رادينورى
هم با تفاوت هايى نقل كرده از جمله اين كه عمروعاص به معاويه گفت: به قيصر
روم نامه
بنويس و بگو كه تمام اسيران روم را آزاد مىكنى و حاضر به صلح هستى
(الأخبار
الطوال، ص 58).
186) وقعة صفين، ص .38
187) ابن جوزى، المنتظم، ج 3، ص .346
188) وقعة صفين، ص 38؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص
.65
189) ابن ابى الحديد، ج 2، ص .65
190) وقعة صفين، ص 40؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص
67؛ مبرد، الكامل ج1
ص190؛ بلاذرى، انساب الاشراف ص .288
191) همان.
192) وقعة صفين، ص 42؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص
69؛ الامامة والسياسة ج
1، ص .88
193) وقعة صفين، ص 44؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص
.70
194) محمد حميد الله، الوثائق السياسية للعهد
النبوى و الخلافة الراشده،
ص .544
195) وقعة صفين، ص 63؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص
109؛ ابن قتيبه، الامامة
والسياسة، ج 1، ص .89
196) وقعة صفين، ص 63؛ ابن ابى الحديد، ج 3ة ص
.109
197) الامامة و السياسة، ج 1، ص .89
198) وقعة صفين، ص 72؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص
113؛ الامامة والسياسة، ج
1، ص 89؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .544
199) همان منابع.
200) ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 4، ص 185؛
الاستيعاب (درحاشيه
الاصابه)ج 3 ص53؛ اسكافى، المعيار و الموازنه ص .24
201) وقعة صفين، ص 75؛ ابن قتيبه، الامامة و
السياسة ص90؛ ابن اعثم،
الفتوح ج 2، ص545 .ابن عقيل علوى، النصايح الكافيه ص37؛ تاريخ يعقوبى ج2
ص
.176
202) وقعة صفين، ص 77؛ ابن قتيبه، الامامة و
السياسة، ج 1 ص 90 ؛ ابن
اعثم، الفتوح ج 2، ص .547
203) ابن حجر عسقلانى، تهذيب التهذيب، ج 12، ص
256؛ مزى، تهذيب الكمال،
ج 34، ص .290
204) ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 7، ص .448
205) به گفته دينورى تعداد آنها حدود ده هزار
نفر بود.
206) وقعة صفين ص 86؛ ابن ابى الحديد ج 15 ص
.75
207) وقعة صفين، ص 86؛ ابن ابى الحديد،ج 15، ص
75؛ دينورى، الأخبار
الطوال، ص .163
208) وقعة صفين، ص .85
209) ابن اثير، اسدالغابة، ج 4، ص .215
210) تاريخ طبرى،ج 3، ص 64؛ ابن اثير، الكامل
في التاريخ، ج 2، ص 356؛ و
بنگريد به تاريخ ابن خلدون ج 4، ص .294
211) وقعة صفين، ص 95؛ دينورى، الأخبار
الطوال، ص 164؛ ابن اعثم،
الفتوح، ج 2، ص .57
212) وقعة صفين، ص 96؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص
.175
213) وقعة صفين، ص .92
214) وقعة صفين، ص .94
215) وقعة صفين، ص 100ـ216102) متن سخنان امام
را از نهج البلاغه خطبه
206 گرفتيم.
217) وقعة صفين، ص 103؛ دينورى، الاخبار
الطوال، ص 218165) رجوع شود به:
وقعة صفين، ص .522
219) وقعة صفين، ص 104 ـ .111
220) وقعة صفين ص .113
221) همان، ص .114
222) همان، ص .115
223) وقعة صفين، ص .116
224) نخيله» محلى در نزديكى كوفه به سمت شام
است، ياقوت، معجم البلدان ج
5، ص .228
225) وقعة صفين،ص .122
226) وقعة صفين، ص 227135) سوره زخرف آيه .13
228) وقعة صفين، ص 132، ابن اعثم، الفتوح، ج
3، ص .570
229) وقعة صفين، ص .134
230) همان.
231) سورة قاف، آيه .10
232) وقعة صفين، ص .135
233) وقعة صفين، ص135؛ الاخبار الطوال ص .167
234) وقعة صفين، ص 136، شيخ مفيد، الارشاد ج
1، ص .346
235) وقعة صفين،ص 139؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2،
ص .574
236) وقعة صفين، ص .139
237) وقعة صفين،، ص .140
238) وقعة صفين، ص 142؛ شيخ مفيد، الارشاد، ج
1، ص 332؛ سيد رضى، خصائص
الائمه ص47؛ ابن عساكر، تاريخ مدينة دمشق ج14 ص188؛ ابن اعثم، الفتوح، ج
2 ص
572، ابن اعثم جريان خوابى را نقل مىكند كه امام در كربلا ديده بود و حسين
و را
غرق در خون ديده بود.ابن عساكر نيز اين جريان را نقل مىكند بااين تفاوت كه
امام
درمراجعت از صفين اين سخنان را فرمود.
239) اين محل يكى از هفت آبادى بود كه به
مجموع آنها مدائن گفته مىشد
وايران كسرى در اينجا قرار داشت (لغت نامه دهخدا ذيل كلمه مداين) در منابع
عربى نام
اين محل بهرسير و در منابع فارسى نهر شير آمده است.
240) سوره دخان، آيات 25 ـ .29
241) وقعة صفين، ص 143؛ الفتوح، ج 2، ص .575
242) وقعة صفين، ص .143
243) وقعة صفين، ص 144؛ الفتوح، ج 2، ص .575
244) وقعة صفين، ص 145، ؛ شيخ مفيد، الارشاد، ج
1، ص .335
245) الفتوح، ج 2، ص .577
246) وقعة صفين، ص .145
247) وقعة صفين، ص 151، تاريخ يعقوبى، ج 2، ص
.176
248) وقعة صفين، ص .151
249) وقعة صفين، ص 153؛ بلاذرى، انساب الاشرف ص
298 ؛ تاريخ طبرى ج 3، ص
72؛ الفتوح، ج2، ص .586
250) همان، ص 156؛ تاريخ طبرى ج 3، ص 3؛ ابن
كثير، البداية و النهاية، ج
7، ص .266
251) ياقوت، معجم البلدان، ج 3، ص 514؛
لسترنج، جغرافياى تاريخى
سرزمينهاى خلافت شرقى، ص .110
252) جمعى از شرق شناسان، دائرة المعارف
الاسلامية، ج 14، ص .243 در اين
كتاب گفته شده «واژه صفين يك واژه سريانى است» به نظر مىرسد كه اين احتمال
درست
باشد، چون اين منطقه مربوط به شام بود و آبادىهاى شام نامهاى عربى
نداشتند و صفين
هم مانند: فلسطين و قنسرين و مپافارقين يك كلمه مفرد است و نون آخر آن جوهر
كلمه
است وطبق قواعد عربى، اين كلمه به خاطر علميت و عجميت غير منصرف است و
اعراب آن روى
حرف نون ظاهر مىشود و اينكه در بعضى از كتب لغت از شخصى به نام ابووائل
نقل شده كه
گفته است: شهدت صفين و بئست الصفين (زبيدى، تاج العروس، ج9 ، ص 361) از
باب تعريب
ادعايى است. البته بعضىها به استناد همين سخن احتمال دادهاند كه نون آن
زائده و
اعراب آن با واو و يا باشد وابن منظور در اعراب آن دو احتمال داده است: يكى
اعراب
جمع مذكر سالم و ديگرى اعراب مفرد به اين صورت كه گفته شود: هذه صفين ورأيت
صفين و
مررت بصفين (ابن منظور، لسان العرب ج 7، ص 370) .
253) وقعة صفين، ص 175؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص
74،؛ ابن كثير، البداية و
النهاية، ج 7، ص .267
254) وقعة صفين، ص 162 ؛ تاريخ طبرى ج 3، ص 76
؛ الاخبار الطوال، ص 168؛
البداية و النهاية، ج 7، ص .267
255) وقعة صفين، ص .164
256) نهج البلاغة، خطبه .51
257) وقعة صفين، ص .167
258) بلاذرى، انساب الاشراف ص 299؛ تاريخ
طبرى، ج 3، ص 76؛ تاريخ
يعقوبى، ج 2، ص 177؛ ابن قتيبه، الامامة والسياسة ج 1، ص 94؛ مسعودى، مروج
الذهب، ج
2، ص .377
259) ابن عماد حنبلى، شذرات الذهب ج1 ص .45
260) وقعة صفين، ص .188
261) همان، ص .190
262) همان، ص .203
263) وقعة صفين، ص 205؛ ابن ابى الحديد، ج 4، ص
.26
264) وقعة صفين، ص 157، در اين باره بنگريد:
ابن كثير، البداية و
النهاية ج 7، ص 285؛ مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 375؛ ياقوت، معجم البلدان،
ج 3، ص
.414
265) رجوع شود به: البداية و النهاية ج 7، صص
285، مروج الذهب ،ج 2، ص
375، معجم البلدان ج 3، ص 414؛ ذهبى، العبر في خبر من غبر ج1 ص29؛ ابن
عماد،
شذرات الذهب ج1 ص .451
266) تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 177 نيز بنگريد به:
البداية و النهاية ج 7، ص
265.ابن عقيل علوى تعداد بدرىها را نود نفر ذكر كردهاست: النصايح الكافيه
ص
.36
267) كلينى، الكافى، ج 5، ص 38؛ شيخ مفيد
،الإرشاد ج 1، ص 265؛ نصربن
مزاحم، وقعة صفين، ص 204؛ بحار الانوار ج 32، ص 566، چاپ وزارت ارشاد؛
البته در متن
خطبه تفاوتهاى اندكى در اين منابع وجود دارد و ما متن الارشاد، را
بگزيديم.
268) كلينى، الكافي، ج 5، ص 39؛ الارشاد، ج 1،
ص 266؛ وقعة صفين، ص 235؛
بحارالانوار ج 32، ص .563
269) ابن اعثم، الفتوح ج 3، ص 172؛ ابن شهر
آشوب المناقب، ج ص .
270) وقعة صفين، ص 363، دينورى؛ الاخبار
الطوال، ص 271184) هرير» در لغت
به معناى زوزه سگ است و چون در آن روز و شب سپاه معاويه شكست سختى خوردند
زياد ضجه
وفرياد مىكشيدند و لذا به آن هرير گفته شد.
272) تاريخ طبرى، ج 3، ص 95؛ ابن اعثم،
الفتوح، ج 3، ص .178
273) مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 389؛ الفتوح،
ج 3، ص .178
274) اين حديث يك حديث «مستفيض» است و در
بسيارى از منابع حديثى و
تاريخى نقل شده است از جمله: صحيح مسلم، ج 4، ص 235؛ بلاذرى، انساب
الاشراف، ص 314؛
حاكم نيشابورى، المستدرك ج 3، ص 435؛ ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 3، ص 251؛
اربلى
كشف الغمه ، ج 1، ص 258 و منابع ديگر. (رجوع شود به علامه امينى، الغدير
ج»، ص 21 و
.22
275) انساب الاشراف،ص 310؛ ابن شهر آشوب،
المناقب ج .359 2
276) المستدرك، ج 3، ص 433؛ ابن حنبل، المسند،
ج 6، ص .48
277) انساب الاشراف، ص .314
278) ابن ابى الحديد، ج 20، ص 334؛ ابن عماد،
شذرات الذهب ج1 ص
.45
279) حاكم، المستدرك ج 3، ص 402؛شيخ مفيد،
الارشاد ج 1، ص 316 أ البته
در نقل شيخ مفيد به جاى عدد صد عدد هزار آمده است؛ سيد رضى خصائص الائمه ص
.53
280) ابن عساكر، تاريخ مدينه دمشق، ج9، ص
.452 شهادت اويس در جنگ صفين
در كتابهاى ديگر نيز نقل شده از جمله: ابن حجر،لسان الميزان ج 1، ص 474؛
بلاذرى،
انساب الاشراف، ص 320؛ هيثمى، مجمع الزوائد ج 10، ص 22؛ ابن اعثم، الفتوح، ج
2، ص
544؛ اربلى، كشف الغمه ج 1، صص .261
281) اين اثير، اسد الغابة، ج 4، ص 127؛
خوارزمى، المناقب، ص .191
282) مروج الذهب، ج 2، ص 383، وقعة صفين، ص
.356
283) وقعة صفين، ص 245؛ الاخبار الطوال، ص
.175
284) ابن ابى الحديد، ج 5، ص 190؛ ابن شهر
آشوب، المناقب، ج 3، ص 180؛
علامه مجلسى بحار الانوار، ج 32، ص .447
285) وقعة صفين، ص 316؛ دنيورى، الاخبار
الطوال، ص 176؛ ابن اثير،
الكامل في التاريخ، ج 2، ص 383؛ تاريخ ابن خلدون ج2 ص .1774
286) وقعة صفين، ص 407؛ ابن ابى الحديد، ج 8، ص
60؛ الامامة و السياسة،
ج 1، ص 95؛ الاخبار الطوال، ص 177؛ ابن شهر آشوب، المناقب ج2 ص .361
287) وقعة صفين، ص 458؛ ابن ابى الحديد ج 8، ص
.95
288) ابن قتيبه، عيون الاخبار، ج 1، ص 180؛
ابن ابى الحديد، ج 5، ص 319؛
بحار الانوار، ج 32، ص 591؛ ابن شهر آشوب، المناقب ج .359 2
289) وقعة صفين، ص 273؛ الاخبار الطوال ص .176
290) وقعة صفين، ص 250؛ تاريخ طبرى ج 3، ص 86؛
ابن اثير الكامل في
التاريخ ج 2،ص .374
291) ابن اعثم، الفتوح، ج 3، ص .177
292) وقعة صفين، ص 471؛ الاخبار الطوال ص 187؛
خوارزمى، المناقب ص
.256
293) نهج البلاغة، نامه .17 البته متن نامه
امام در كتابهاى تاريخى با
تفاوت هايى نقل شده و ما آن را از نهج البلاغه نقل كرديم.
294) وقعة صفين، ص 412، ابن ابى الحديد، ج 8، ص
64، الامامة و السياسة ج
1، ص .99
295) وقعة صفين، ص 476؛ الكامل في تاريخ، ج 2 ص
.385
296) وقعة صفين، ص 477؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص
101؛ تاريخ يعقوبى، ج 2، ص
178؛ ذهبى، العبر ج 1 ص.31 يعقوبى اضافه مىكند كه آن شب معاويهاسب خود
را خواست
و قصد فرار داشت كه عمروعاص اين حيله را پيشنهاد كرد.
297) وقعة صفين، 478 و 481؛ الاخبار الطوال ص
189؛ سيوطى، تاريخ الخلفاء
ص.173 جريان قرآن به نيزه كردن سپاه معاويه از مسلمات تاريخ است و در اكثر
كتابهاى تاريخى آمده ولى معلوم نيست كه روى چه مبنايى برخى از مستشرقان
مانند برو
كلمان آن را يك امر وهمى مىدانند (تاريخ الشعوب الاسلامية ص 118).
298) وقعة صفين، ص 482، و قريب به آن، الامامة
و السياسة ج 1، ص
.109
299) وقعة صفين، ص 489؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص
.101
300) تاريخ طبرى، ج 3، ص 101؛ وقعة صفين، ص
49؛ مروج الذهب، ج 2، ص
.391
301) وقعة صفين، ص .21
302) تاريخ يعقوبى، ج 2، ص .178
303) وقعة صفين، ص .481
304) وقعة صفين، ص .490
305) تاريخ طبرى، ج 3، ص .101
306) وقعة صفين، ص 491؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص
102؛ الفتوح ، ج 3، ص 184؛
الاخبار الطوال ص 190؛ ابن شهر آشوب، المناقب ج2 ص .365
307) وقعة صفين، ص 492؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص
102؛ ابن جوزى، المنتظم، ج
3، ص 365؛ اسكافى، المعيار و الموازنه ص156؛ تاريخ ابن خلدون ج 2 ص .175
308) الفتوح ج 3، ص .185
309) چند صفحه پيش اين موضوع را بحث كرديم.
310) وقعة صفين، ص 494؛ الفتوح، ج 3، ص .190
311) وقعة صفين، ص .499
312) وقعة صفين، ص .499
313) ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 4، ص .107
314) ابن حجر عسقلانى، الاصابة، ج 2، ص . 352
315) ممقانى، تنقيح المقال، ج 2، ص .203
316) وقعة صفين، ص .499
317) العقد الفريد، ج 4، ص .347
318) جزئيات اين سند سياسى و اختلافات و
گفتگوهايى كه بر سر آن ميان
اصحاب على عليه السلام درگرفت و متنهاى گوناگونى از آن، در كتابهاى تاريخى
آمده
اسست، از جمله وقعة صفين، ص 508 به بعد و تاريخ طبرى، ج 3، ص 103 به بعد و
شرح نهج
البلاغه، ج 2، ص .206
319) المبرد: الكامل، ج 2، ص 117؛ وقعة صفين، ص
514؛ شيخ مفيد،
الاختصاص، ص .180
320) الخوارج و الشيعه، ص .15
321) ابراهيم حسن، تاريخ سياسى اسلام، ترجمه
ابوالقام پاينده، ج 1، ص
.324
322) خيانتكاران در سپاه امام كم نبودند شيخ
مفيد از شخصى به نام
ابوبرده نام مىبرد كه در صفين با اميرالمؤمنين نفاق مىكرد و مخفيانه به
معاويه
نامه مىنوشت: الامالى ص .306
323) دكتر محمود راميار، تاريخ قرآن، ص .131
324) برنس نوعى كلاه ساده اسست كه هم اكنون
نيز در بعضى از كشورهاى
اسلامى بخصوص در شمال افريقا معمول است. رجوع كنيد به: پ. آذرى: فرهنگ
البسه
مسلمانان، ترجمه حسينعلى هروى، ص .70
325) دينورى، الاخبار الطوال، ص .165
326) ابن ابى الحديد، ج 4، ص .29
327) نايف محمود، الخوارج في العصر الاموى، ص
55 به بعد.
328) دكتر عامر النجار: الخوارج عقيدة و فكرا و
فلسفة، ص 32926) مرتضى
عسكرى، عبدالله بن سبا، ص 28؛ طه حسين، الفتنة الكبرى، ج 2، ص .91
330) وقعة صفين، ص 215؛ ابن ابى الحديد ج 4، ص
31؛ بحار الانوار، ج 82،
ص .265 اين مضمون در نهج البلاغه هم آمده است (نامه 14)
331) وقعة صفين، ص 215؛ ابن ابى الحديد ج 4، ص
.31
332) طبرسى، الاحتجاج، ج 2، ص .40
333) وقعة صفين، ص 558؛ مسعودى، مروج الذهب ج
2، ص 394؛ ذهبى، العبر ج1
ص .31
334) مروج الذهب، ج 2، ص .394
335) معجم البلدان،ج 3، ص .414
336) رجوع شود به: يعقوب جعفرى، خوارج در
تاريخ، ص 25 به بعد.
337) شيخ مفيد، الارشاد، ج 1، ص .275
338) ثقفى، الغارات، ج 2، ص 640؛ ابن ابى
الحديد، ج 2، ص .17 ابن عقيل
علوى، النصايح الكافيه ص .54
339) رجوع شود به: الغارات، ج 2، ص 600 به
بعد؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص 149
به بعد؛ تاريخ يعقوبى، ج 2،ص 185 به بعد؛ ابن جوزى المنتظم ج 3، ص 399 به
بعد؛ شيخ
مفيد، الامالى، ص 306
340) نهج البلاغهخطبه .27