بسم رب المهدی
اشهد ان مولانا امیرالمومنین علی ولی الله
لعن الله قاتلیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها

امام على (ع) و قاسطين - قسمت چهارم

مشخصات منابع

1ـ قرآن مجيد.

2ـ نهج البلاغه، سيد رضى، نسخه صبحى صالح، بيروت، 1378ه.

3ـ الاحتجاج، ابو منصور احمد بن على الطبرسى، تحقيق محمد باقر خرسان، مطابع النعمان، نجف، 1386 ه.

4ـ الاخبار الطوال، احمد بن داود دينورى، تحقيق عبدالمنعم عامر، داراحياء الكتب العربيه، قاهره، 1960 م.

5ـ الاختصاص، محمد بن محمد بن نعمان (شيخ مفيد) تحقيق على اكبر غفارى، جامعه مدرسين، قم، بى تا.

6ـ الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد، محمد بن محمد بن نعمان (شيخ مفيد)، تحقيق مؤسسه آل البيت، كنگره جهانى شيخ مفيد، قم، 1413، ه.

7ـ الاستيعاب فى اسماء الاصحاب، قرطبى مالكى (در حاشيه الاصابه) دار الكتاب العربى، بيروت، بى تا.

8ـ اسد الغابة في معرفة الصحابه، عزالدين ابوالحسن (ابن اثير) داراحياء التراث العربى، بيروت، بى تا.

9ـ الاصابة فى تمييز الصحابه، شهاب الدين ابن حجر عسقلانى، دار الكتاب العربى، بيروت، بى تا.

10ـ الامالى، محمد بن محمد بن نعمان (شيخ مفيد) تحقيق على اكبر غفارى و حسين استادولى، جامعه مدرسين، قم، بى تا.

11ـ الامالى، محمد بن الحسن الطوسى، مؤسسة البعثة، قم 1414 ه.

12ـ الامامة و السياسة، ابن قتيبه دينورى، تحقيق طه محمد زينى، دارالمعرفة، بيروت، بى تا.

13ـ انساب الاشراف، احمد بن يحيى البلاذرى، تحقيق محمد باقر محمودى، مؤسسة الاعلمى، بيروت، 1394ه.

14ـ البداية و النهاية، ابوالفداء ابن كثير دمشقى، دارالكتب العلمية، بيروت، 1409 ه .

15ـ بحار الانوار، محمد باقر مجلسى، افست مؤسسه داراحياء التراث العربى، بيروت، 1403ه . و جلد 32 با تحقيق محمد باقر محمودى، وزارت ارشاد، تهران، 1356 ش.

16ـ بشارة المصطفى لشيعة المرتضى، عمادالدين محمد بن ابى القاسم طبرى، تحقيق جواد قيومى، جامعه مدرسين، قم، 1420ه.

17ـ تاج العروس، محمد مرتضى زبيدى مكتبة الحياة، بيروت، بى تا.

18ـ تاريخ ابن خلدون العبر و ديوان المتبدا و الخبر، عبدالرحمان بن خلدون مغربى، مؤسسة اعلمى، بيروت، 1391 ه.

19ـ تاريخ الاسلام، شمس الدين محمد بن احمد ذهبى، تحقيق عمر عبدالسلام، دارالكتاب العربى، بيروت، 1407 ه.

20ـ تاريخ بغداد، ابوبكر احمد بن على خطيب بغدادى، تحقيق مصطفى عبدالقادر، دار الكتب العلمية، بيروت، 1417 ه.

21ـ تاريخ الخلفاء، جلال الدين سيوطى، تحقيق محمد محيى الدين عبدالحميد، مطبعة السعادة، قاهره، 1371ه.

22ـ تاريخ سياسى اسلام، حسن ابراهيم حسن، ترجمه ابوالقاسم پاينده، انتشارات جاويدان، تهران، 1360 ش.

23ـ تاريخ الشعوب الاسلاميه، كارل برو كلمان، دارالعلم للملايين، بيروت، 1988م.

24ـ تاريخ طبرى (تاريخ الامم والملوك) ابوجعفر محمد بن جرير طبرى دارالكتب العلمية، بيروت، 1408ه.

25ـ تاريخ قرآن، دكتر محمود (راميار) انتشارات امير كبير، تهران، 1362ش.

26ـ تاريخ مدينة دمشق، على بن حسن (ابن عساكر) تحقيق على شيرى، دارالفكر، بيروت، 1415ه .

27ـ تاريخ يعقوبى، احمد بن ابى يعقوب (ابن واضح يعقوبى) تحقيق محمد صادق بحر العلوم، مكتبة الحيدرية، نجف، 1384 ه.

28ـ تفسير فرات كوفى، فرات بن ابراهيم كوفى، تحقيق محمد كاظم، وزارت ارشاد، تهران، 1410 ه.

29ـ التنبيه والاشراف، ابو الحسن على بن حسن مسعودى، تحقيق عبدالله اسماعيل الهادى، دار الهادى، قاهره، بى تا.

30ـ تنقيح المقال، شيخ عبدالله مامقانى، افست تهران، بى تا.

31ـ تهذيب التهذيب، احمد بن على بن حجر عسقلانى، دارالفكر بيروت، 1404ه.

32ـ تهذيب الكمال، ابوالحجاج يوسف مزى، تحقيق بشار عواد معروف، مؤسسة الرسالة، بيروت، 1406ه.

33ـ جامع البيان (تفسير طبرى) ابوجعفر محمد بن جرير طبرى، دارالفكر، بيروت، 1408 ه.

34ـ جغرافياى تاريخى سرزمين‏هاى خلافت شرقى، لسترنج، ترجمه محمود عرفان، انتشارات علمى وفرهنگى، تهران، 346ش.

35ـ خصائص الائمة، ابوالحسن محمد بن الحسين الشريف الرضى، تحقيق محمد هادى الامينى، بنياد پژوهشهاى اسلامى، مشهد، 1406ه.

36ـ خوارج در تاريخ، يعقوب جعفرى، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران، چاپ دوم، .1373

37ـ الخوارج عقيدة و فكرا و فلسفة، عامر النجار، عالم الكتب، بيروت، 1406 ه.

38ـ الخوارج في العصر الاموى، نايف محمود اسماعيل، مكتبة مدبولى، قاهره، 1976 م.

39ـ الخوارج و الشيعه، يوليوس ولهاورن، ترجمه عبدالرحمان بدوى، وكالة المطبوعات، كويت، 1978م.

40ـ دائرة المعارف الاسلامية، چند تن از مستشرقان (ترجمه عربى) بى‏نا، بى تا.

41ـ الدر المنثور، جلال الدين بن عبدالرحمان سيوطى، دارالمعرفة بيروت، 1365 ه.

42ـ دعائم الاسلام، نعمان بن محمد، تحقيق آصف بن على اصغر، دارالمعارف، بيروت، 1383ه .

43ـ ذخائر ا لعقبى في مناقب ذوى القربى، احمد بن عبدالله طبرى، مكتبة القدسى، قاهره، 1356ه.

44ـ سبيل الهدى و الرشاد، محمد بن يوسف صالحى شامى، تحقيق عادل احمد، دارالكتب العلميه، بيروت، 1414ه.

45ـ السنن الكبرى، احمد بن شعيب نسائى، دارالفكر، بيروت، 1930م.

46ـ سير اعلام النبلاء، شمس الدين محمد بن احمد ذهبى، تحقيق محب الدين ابوسعيد، دارالفكر، بيروت، 1417ه.

47ـ شذرات الذهب في اخبار من ذهب، ابن عماد حنبلى، داراحياء التراث العربى، بيروت، بى تا.

48ـ شرح الاخبار في فضائل الائمة الاطهار، قاضى ابوحنيفه نعمان بن محمد، جامعه مدرسين، قم، بى تا.

49ـ شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحديد، تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم، داراحياء الكتب العربيه، قاهره، 1385ه.

50ـ الشفاء (الالهيات) ابو على سينا، تحقيق ا براهيم مدكور، افست انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1363 ش.

51ـ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، عبيدالله بن احمد حاكم حسكانى، تحقيق محمد باقر محمودى، وزارت ارشاد، تهران، 1411 ه.

52ـ صبح الاعشى في صناعة الانشاء، ابوالعباس قلقشندى، وزرات الثقافة، قاهره، 1383ه.

53ـ صحاح اللغة، اسماعيل بن حماد جوهرى، تحقيق احمد عبدالغفور عطار، دارالعلم للملايين، بيروت، 1407ه.

54ـ الطبقات الكبرى، محمد بن سعد، دار صادر، بيروت، بى تا.

55ـ عبدالله بن سبا، سيد مرتضى عسكرى، نشر توحيد، تهران، 1413ه.

56ـ العبر فى خبر من غبر، شمس الدين محمد بن احمد ذهبى، تحقيق محمدبن سعيد بسيونى، دارالكتب العلميه، بيروت، بى‏تا.

57ـ العبر و ديوان المبتدا والخبر تاريخ ابن خلدون.

58ـ العقد الفريد، احمد بن محمد (ابن عبدربه اندلسى) دارالكتب العملية، بيروت، 1407 ه.

59ـ على و فرزندانش، طه حسين، ترجمه محمد على شيرازى، انتشارات گنجينه، تهران، 1367 ش.

60ـ العمدة، يحيى بن حسن (ابن بطريق) جامعه مدرسين، قم، 1407ه.

61ـ عيون الاخبار، عبد الله بن مسلم بن قتيبه دينورى،دار الكتاب العربى، بيروت، بى تا .

62ـ الغارات ،ابواسحاق ابراهيم ثقفى، تحقيق محدث ارموى، مطبعه بهمن، تهران، 1355 ش.

63ـ الغدير في الكتاب و السنة و الادب، عبدالحسين احمد امينى، دارالكتاب العربى، بيروت، 1397 ه.

64ـ الفتوح، ابومحمد احمد بن اعثم كوفي، دارالكتب العلمية، بيروت، 1406ه.

65ـ الفتنة الكبرى، طه حسين، دارالمعارف، قاهره، بى تا.

66ـ فرهنگ البسه مسلمانان، ر.پ.آ.ذرى، ترجمه حسينعلى هروى، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، تهران، 1359 ش.

67ـ فضائل الشيعه، محمد بن على بن بابويه (صدوق) كانون انتشارات عابدى، تهران، بى تا .

68ـ الكافي، محمد بن يعقوب كلينى، تحقيق على اكبر غفارى، دارالكتب الاسلاميه آخوندى، تهران 1367ه.

69ـ الكامل في اللغة و الادب، ابوالعباس محمدبن يزيد مبرد، مؤسسة المعارف، بيروت، بى تا.

70ـ الكامل في ا لتاريخ، عزالدين شيبانى (ابن اثير) مؤسسة التاريخ السلامى، بيروت، 1408 ه.

71ـ كشف الغمه في معرفة الائمة، على بن عيسى اربلى، تحقيق سيد هاشم رسولى، مكتبة بنى هاشمى، تبريز، 1381ه.

72ـ كنزالعمال، علاء الدين على متقى هندى، تحقيق بكرى حيانى و صفوة السفا، مؤسسسة الرسالة، بيروت، 1409ه.

73ـ لسان العرب، ابن منظور، تحقيق على شيرى، داراحياء التراث العربى، بيروت، 1408ه.

74ـ لغت‏نامه دهخدا، على اكبر دهخدا، مؤسسه لغت نامه، چاپ جديد 14 جلدى، 1372 ش.

75ـ مروج الذهب، ابوالحسن على بن حسين مسعودى، افست دارالهجرة، قم، 1404ه.

76ـ المسند، ابويعلى احمد بن على، تحقيق حسين سليم اسد، دارالمأمون، دمشق، بى تا.

77ـ المسند، احمدبن حنبل، دار صادر، بيروت، بى تا.

78ـ معجم البلدان، شهاب الدين ياقوت حموى، داراحياء التراث العربى، بيروت، 1399ه.

79ـ المناقب، موفق بن احمد خوارزمى، تحقيق مالك محمودى، جامعه مدرسين، 1411 ه.

80ـ مناقب آل ابى طالب، محمد بن على بن شهرآشوب، مكتبة الحيدريه، نجف، 1376ه.

81ـ المنتظم في تواريخ الملوك و الامم، ابوالفرج عبدالرحمان بن جوزى، تحقيق سهيل زكار، دارالفكر، بيروت، 1415ه.

82ـ النزاع و التخاصم بين بنى امية و بنى هاشم، تقى الدين احمد بن على مقريزى، تحقيق على عاشور، بى نا، بى تا.

83ـ النصايح الكافية لمن يتولى معاويه، محمد بن عقيل علوى، دارالثقافة، قم، 1412 ه.

84ـ الوثائق السياسية للعهد النبوى و الخلافة الراشدة، محمد حميد الله، دارالنفائس، بيروت، 1405ه.

85ـ وقعة صفين، نصربن مزاحم منقرى، تحقيق عبدالسلام محمد هارون، افست كتابخانه مرعشى، قم، 1404ه.

86ـ ينابيع المودة لذوى القربى، سليمان بن ابراهيم قندوزى، تحقيق على جمال اشرف، انتشارات اسوه، تهران، 1416ه.

پى‏نوشت‏ها:

1) حسكانى، شواهد التنزيل، ج 1، ص .137

2) طوسى، الامالى ص 251؛ صدوق، فضائل الشيعه، ص 12؛ حسكانى، شواهد التنزيل، ج‏2، ص .467

3) طبرى، تفسير جامع البيان، ج 15، ص 265؛ تفسير فرات كوفى، ص .219

4) مضمون جمله اى از خطبه شقشقيه كه در نهج البلاغه آمده است. (خطبه 3)

5) نهج البلاغه،خطبه 616) نهج البلاغه، خطبه 15دعائم الاسلام ج 1، ص .396

7) سوره كهف آيه .51

8) ابن اثير، الكامل فى التاريخ، ج 2، ص .306

9) محمدبن‏على‏طبرى،بشارةالمصطفى، ص 44؛ علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 38 ص .95

10) طوسى، الامالى، ص .62

11) رجوع شود به: قاضى نعمان، شرح الاخبار، ج 1، ص 216؛ كراجكى كنز الفوائد، ص 281؛ ابن بطريق، العمده، ص 214، ثقفى، الغارات، ج 1، ص 62، محمد بن على طبرى، بشارة المصطفى، ص 218، بحار الانوار، ج 26، ص 349، و منابع ديگر.

12) نهج البلاغه، خطبه 156؛ متقى هندى، كنز العمال،ج 16، ص .196

13) سوره زخرف، آيه .41

14) رجوع شود به: حاكم حسكانى، شواهد التنزيل،ج 2 ص 216؛ شيخ مفيد، الافصاح، ص 135؛ شيخ طوسى، الامالى، ص 363؛ طبرسى، الاحتجاج، ج 1، ص 291؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، ج 3، ص 19؛ ابن بطريق، العمدة، ص 354؛ قندوزى، ينابيع المودة، ج 1، ص .293

15) علامه امينى، الغدير،ج 3، ص 153؛ به نقل از ابن عساكر و سيوطى و زرقانى؛ متقى هندى، كنز العمال؛ ج 11، ص 613؛ صالحى شامى، سبل الهدى و الرشاد؛ ج 11، ص .296

16) فضل بن شادان، الايضاح، ص 451، قاضى نعمان، شرح الأخبار، ج 15، ص 321؛ شيخ مفيد،الارشاد، ج 1، ص 180؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، ج 2، ص 244؛ احمد بن عبدالله طبرى، ذخائر العقبى، ص 776؛ نسائى، السنن الكبرى، ج 5، ص 154، ابويعلى، المسند ج 2، ص‏341؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 6، ص .243

17) اربلى، كشف الغمه، ج 1، ص 126؛ محب طبرى، الرياض النضره، ج 3، ص 522؛18) علامه مجلسى،بحار الانوار، ج 44، ص 34؛ خطيب بغدادى، تاريخ بغداد، ج 8، ص .340

19) رجوع شود به: قاضى نعمان، شرح الأخبار، ج 2، ص 522؛ احمد بن عبدالله طبرى، ذخائر العقبى، ص 110؛ مجلسى،بحار الانوار، ج 37، ص 337؛ متقى هندى، كنزالعمال، ج 13، ص 110؛ محمد بن على طبرى، بشارة المصطفى، ص 138؛ خوارزمى، المناقب، ص 194؛ اربلى، كشف الغمه، ج 1، ص .124

20) نصر بن مزاحم، وقعة صفين، ج ، ص 221؛ ابن حجر، تهذيب التهذيب، ج 1، ص .94

21) ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص .200

22) سوره هود، آيه .17

23) حسكانى، شواهد التنزيل، ج 1، ص 359؛ سيوطى، الدر المنثور، ج 3، ص 324؛ شيخ مفيد، الامالى، ص 94؛ اربلى، كشف الغمه، ج 1، ص .315

24) رجوع شود به: جوهرى، الصحاح، ج 3، ص 1152، ابن منظور، لسان العرب، ج 11، ص .160

25) سوره جن، آيه .15

26) قاضى نعمان، دعائم الاسلام، ج 1، ص 388؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 7، ص .305

27) نهج البلاغه، خطبه .192

28) نهج البلاغه، خطبه .3

29) مسعودى، التنبيه و الاشراف،ص .256

30) متقى هندى، كنز العمال، ج 5، ص .771

31) ابن ابى الحديد، ج 1، ص .7

32) نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص 219؛ مسند احمد بن حنبل، ج 7، ص 182؛ ابن اثير،اسد الغابة، ج 5، ص 202؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 8، ص .19

33) ابن حجر، تهذيب التهذيب،ج 1، ص 637؛ مزى، تهذيب الكمال ج‏77 ص‏102؛ ابن عساكر، تاريخ مدينة دمشق ج‏59 ص‏156؛ ابن ابى الحديد، ج‏15 ص‏ .176

34) مسعودى، مروج الذهب، ج 4، ص 41؛ ابن ابى الحديد، ج 5، ص .129

35) ابن عبدالبر، العقد الفريد، ج 1، ص 357؛ ابن ابى الحديد، ج 6، ص .284

36) قلقشندى، صبح الاعشى ج‏1 ص‏ .446

37) سيوطى، الدر المنثور، ج 8، ص .647

38) ابن ابى الحديدج 6، ص .282

39) ابن عماد، شذرات الذهب، ج 1، ص .53

40) ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص 418؛ ابن كثير، البداية النهاية، ج 6، ص .282

41) نهج البلاغه، نامه .39

42) نهج البلاغه، خطبه .84

43) ذهبى، سير اعلام النبلاء، ج 3، ص .77

44) تاريخ طبرى، ج 4، ص 239؛ مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص .388

45) تاريخ طبرى، ج 4، ص 239؛46) مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص .388

47) نصر بن مزاحم، وقعة صفين، ص 82؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص 48100) ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 5،ص 19؛ وقعة صفين، ص .429

49) مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 395؛ ابن حجر، الاستيعاب، ج 3، ص .133

50) تاريخ طبرى، ج 4، ص 321؛ البداية و النهاية، ج 7، ص .166

51) تاريخ طبرى، ج 5، ص 54؛ اسد الغابة، ج 3، ص 436؛ شذرات الذهب، ج 1، ص .55

52) وقعة صفين، ص .552 ابن عقيل علوى، النصايح الكافيه لمن يتولى معاويه ص‏ .26

53) بلاذرى، انساب الاشراف، ج 5، ص 118؛ تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 223؛ الاستيعاب، ج 2، ص .373

54) ابن اثير، اسد الغابه، ج 3، ص .347

55) ذهبى، سير اعلام النبلا، ج 3، ص .91

56) تاريخ طبرى، ج 5، ص 181؛ البداية والنهاية، ج 8، ص .24

57) ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 4، ص 266، اين مطلب را ذهبى نيز نقل كرده است: سير اعلام النبلاء، ج 3، ص .92

58) ابن عماد، شذرات الذهب، ج 1، ص .73

59) ابن حجر عسقلانى، تهذيب التهذيب، ج 10، ص .83

60) ابن كثير، البداية و النهاية، ج 8، ص .259

61) تهذيب التهذيب، ج 10، ص .83

62) وقعة صفين، ص .455

63) ابن ابى الحديد، ج‏6، ص .88

64) جمال الدين المزى، تهذيب الكمال، ج 28، ص .166

65) ابن حجر، الاصابة، ج 6،ص .111

66) وقعة صفين، ص 206؛ تاريخ طبرى، ج 5، ص .12

67) وقعة صفين، ص .552

68) ابراهيم ثقفى، الغارات، ج 22، صص 422؛ تاريخ طبرى، ج 5، ص .153

69) الاستيعاب، ج 2، ص .297

70) وقعة صفين، ص 461، ابن ابى الحديد ج 6، ص 316؛ الاستيعاب، ج 1، ص .245

71) الاستيعاب، ج 1، ص .243

72) اسد الغابة، ج 1، ص .374

73) ابن اعثم كوفى، الفتوح، ج 4، ص .233

74) الغارات، ج 2، ص 640، و ابن ابى الحديد ج 2، ص .18

75) ابن قتيبه، الأخبار الطوال، ص 172؛ وقعة صفين، ص .156

76) الاستيعاب، ج 4، ص 163؛ اسد الغابة، ج 6، ص .14

77) وقعة صفين، ص .195

78) تاريخ طبرى، ج 5، ص 7؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 3، ص .22

79) ابن اثير، اسد الغابه، ج 2، ص .392

80) ابن ابى الحديد، ج 3، ص 80؛ وقعة صفين، ص .48

81) ابن ابى الحديد، ج 3، ص .83

82) تاريخ طبرى، ج 3، ص .71

83) ابن عبدربه، العقد الفريد، ج 1، ص .251

84) ابن اثير، اسد الغابة، ج 2، ص 392؛ العقد الفريد،ج 3، ص .340

85) تاريخ طبرى، ج 2، ص 703،؛ و قريب به آن، مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 355؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص 446؛ ابن قتيبه، الامامة و السياسة، ج 1، ص 48؛ دنيورى، الأخبار الطوال، ص .142

86) سوره كهف، آيه .51

87) طوسى، الامالى، ص 87؛ ابن شهر آشوب، المناقب ، ج 3، ص .195

88) تاريخ‏يعقوبى، ج 2، ص .179

89) الامامة و السياسة، ج 1، ص .48

90) تاريخ طبرى ج 2، ص 704؛ ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص 91307) ابن جوزى، المنتظم، ج 3، ص .322 و قريب به اين مضمون: ابن كثير، البداية و النهاية، ج 7، ص .239

92) مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 93355) دينورى، الأخبار الطوال، ص 142، نظير آن: ابن جوزى، المنتظم، ج‏3، ص .322

94) ابن كثير، البداية و النهاية، ج 7، ص .239

95) نهج البلاغه، نامه .75

96) ابن سينا، الشفاء الالهيات، ص 452 (مقاله دهم فصل پنجم).

97) نهج البلاغة، خطبه .200

98) تاريخ طبرى، ج 2، ص .586

99) اسكافى، المعيار و الموازنه ص‏ .54

100) نهج البلاغه، خطبه .41

101) نهج البلاغة، خطبه .200

102) ذهبى، تاريخ الاسلام، عهد الخلفاء الراشدين، ص .450

103) ابن ابى الحديد، ج 10، ص 247

104) ابن ابى الحديد، ج 10، ص 247

105) ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .433

106) تاريخ طبرى، ج 2، ص 645؛ ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص .276

107) طه حسين،على و فرزندانش (ترجمه محمد على شيرازى)، ص .29

108) رجوع شود به: تقى الدين مقريزى، النزاع و التخاصم بين بنى امية وبنى هاشم.

109) ابن كثير، البداية و النهاية، ج 8، ص 194، ابن اعثم، الفتوح، ج 5، ص 150؛ اربلى، كشف الغمه، ج 2، ص .230

110) ابن ابى الحديد، ج 10، ص 111232) ابن ابى الحديد، ج 1، ص .270

112) تاريخ طبرى، ج 2، ص .649

113) همان.

114) نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص .78

115) ابن ابى الحديد، ج 1، ص .7

116) ابن جوزى، المنتظم، ج 3، ص 311؛ ابن قتيبه، الامامة و السياسه، ج 1، ص .45

117) الامامة و السياسة، ج 1، ص .74

118) نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص .52

119) تاريخ طبرى، ج 3، ص .3

120) تاريخ طبرى، ج 3، ص .4

121) نهج البلاغه، نامه .75

122) ابن ابى الحديد، ج 1، ص .23

123) وقعة صفين، ص .82

124) تاريخ طبرى، ج 3، ص .4

125) ابن ابى الحديد، ج 16، ص .133

126) نهج البلاغه، نامه .30

127) همان، نامه .48

128) همان، نامه .37

129) همان، نامه .32

130) همان، نامه .10

131) همان، نامه .10

132) همان، نامه .64

133) همان، نامه .28

134) همان، نامه .17

135) همان، نامه .9

136) همان، نامه .28

137) ابن قتيبه، الامامة و السياسة، ج 1، ص 91؛ ابن ابى الحديد، ج 3 ص 88؛ بحار الانوار، ج 32، ص .394

138) نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص 85؛ ابن ابى الحديد، ج 15، ص .73

139) نهج البلاغه، نامه .6

140) همان، نامه .28

141) همان، نامه .37

142) همان، نامه .64

143) نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص 57؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص 89؛ مبرد، الكامل ج‏1 ص‏ .194

144) تاريخ يعقوبى، ج 2، ص .165

145) ابن قتيبه، الامامة و السياسة، ج 1، ص .97

146) وقعة صفين، ص .187

147) ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .416

148) وقعة صفين، ص 85؛ خوارزمى، المناقب ص .250

149) ابن ابى الحديد، ج 15، ص 76؛ وقعة صفين، ص .88

150) نهج البلاغه، نامه .28

151) ابن ابى الحديد، ج 17، ص .251

152) نهج البلاغه، نامه 64؛ طبرسى، الاحتجاج، ج 1، ص .426

153) وقعة صفين، ص .29

154) ابن ابى الحديد، ج 15، ص .184

155) همان، ج 16، ص .135

156) نهج البلاغه، نامه 15728) ابن ابى الحديد، ج 16، ص .134

158) شيخ طوسى، الامالى، ص 183؛ وقعة صفين، ص .149

159) تاريخ طبرى، ج 3، ص 70،؛ مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 372؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 7، ص 264؛ وقعة صفين، ص .27

160) نصربن مزاحم، وقعة صفين،ص 28؛ مبرد، الكامل ج‏1 ص‏ .190

161) وقعة صفين، ص 29؛ نهج البلاغه، نامه 6؛ ابن قتيبه، الامامه والسياسة، ص . 86

162) وقعة صفين، ص 29؛ خوارزمى، المناقب، ص .203

163) وقعة صفين، ص 32؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص .78

164) وقعة صفين، ص .47

165) وقعة صفين، ص 48؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص .80

166) به نوشته نصربن مزاحم نويسنده ابن نامه جرير بوده ولى ابن ابى الحديد مى‏گويد: نويسنده اين نامه شناخته نشده است.

167) وقعة صفين، ص 49؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص .81

168) رجوع شود به: مزى، تهذيب الكمال ج 4 ص .534

169) ابن اثير، اسدالغابة، ج 3، ص 392 و قريب به آن: دينورى، الاخبار الطوال، ص 105؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .533

170) ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص .36

171) وقعة صفين، ص 25؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص .84

172) وقعة صفين، ص 52؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص 84؛ ابن قتيبه، الامامة و السياسة، ج 1، ص 86؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2 ،ص .526

173) نهج البلاغه، خطبه .43

174) نهج البلاغه، نامه 8؛ وقعة صفين، ص 55، ابن ابى الحديد، ج‏3، ص .87

175) تاريخ طبرى، ج 3، ص 71؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 7، ص 265؛ ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص .360

176) مزى، تهذيب الكمال، ج 4، ص .535

177) همان، ص .534

178) ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .353

179) وقعة صفين، ص .60

180) همان، ص .33

181) دينورى، الأخبار الطوال، ص 157؛ وقعة صفين، ص 34؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص .61

182) ابن قتيبه، الامامة والسياسة، ج 1، ص 87؛ وقعة صفين، ص 36؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص‏ .63

183) نوشته‏اند وقتى كه عمرو عاص از سوى عمر والى بود ثروت كلانى جمع كرد به طورى كه عمر در نامه‏اى به او شديدا از وضع او انتقاد كرد و گفت اين همه مال را ز كجا آوردى و محمد بن سلمه را فرستاد از اموال او صورت بردارى كند. ابن عبد ربه، العقد الفريد،ج 1، ص .45

184) دينورى، الأخبار الطوال، ص .157

185) وقعة صفين، ص 39؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص .64 اين جريان رادينورى هم با تفاوت هايى نقل كرده از جمله اين كه عمروعاص به معاويه گفت: به قيصر روم نامه بنويس و بگو كه تمام اسيران روم را آزاد مى‏كنى و حاضر به صلح هستى (الأخبار الطوال، ص 58).

186) وقعة صفين، ص .38

187) ابن جوزى، المنتظم، ج 3، ص .346

188) وقعة صفين، ص 38؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص .65

189) ابن ابى الحديد، ج 2، ص .65

190) وقعة صفين، ص 40؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص 67؛ مبرد، الكامل ج‏1 ص‏190؛ بلاذرى، انساب الاشراف ص‏ .288

191) همان.

192) وقعة صفين، ص 42؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص 69؛ الامامة والسياسة ج 1، ص .88

193) وقعة صفين، ص 44؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص .70

194) محمد حميد الله، الوثائق السياسية للعهد النبوى و الخلافة الراشده، ص .544

195) وقعة صفين، ص 63؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص 109؛ ابن قتيبه، الامامة والسياسة، ج 1، ص .89

196) وقعة صفين، ص 63؛ ابن ابى الحديد، ج 3ة ص .109

197) الامامة و السياسة، ج 1، ص .89

198) وقعة صفين، ص 72؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص 113؛ الامامة والسياسة، ج 1، ص 89؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .544

199) همان منابع.

200) ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 4، ص 185؛ الاستيعاب (درحاشيه الاصابه)ج 3 ص‏53؛ اسكافى، المعيار و الموازنه ص‏ .24

201) وقعة صفين، ص 75؛ ابن قتيبه، الامامة و السياسة ص‏90؛ ابن اعثم، الفتوح ج 2، ص‏545 .ابن عقيل علوى، النصايح الكافيه ص‏37؛ تاريخ يعقوبى ج‏2 ص‏ .176

202) وقعة صفين، ص 77؛ ابن قتيبه، الامامة و السياسة، ج 1 ص 90 ؛ ابن اعثم، الفتوح ج 2، ص .547

203) ابن حجر عسقلانى، تهذيب التهذيب، ج 12، ص 256؛ مزى، تهذيب الكمال، ج 34، ص .290

204) ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 7، ص .448

205) به گفته دينورى تعداد آنها حدود ده هزار نفر بود.

206) وقعة صفين ص 86؛ ابن ابى الحديد ج 15 ص .75

207) وقعة صفين، ص 86؛ ابن ابى الحديد،ج 15، ص 75؛ دينورى، الأخبار الطوال، ص .163

208) وقعة صفين، ص .85

209) ابن اثير، اسدالغابة، ج 4، ص .215

210) تاريخ طبرى،ج 3، ص 64؛ ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص 356؛ و بنگريد به تاريخ ابن خلدون ج 4، ص .294

211) وقعة صفين، ص 95؛ دينورى، الأخبار الطوال، ص 164؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .57

212) وقعة صفين، ص 96؛ ابن ابى الحديد، ج 3، ص .175

213) وقعة صفين، ص .92

214) وقعة صفين، ص .94

215) وقعة صفين، ص 100ـ216102) متن سخنان امام را از نهج البلاغه خطبه 206 گرفتيم.

217) وقعة صفين، ص 103؛ دينورى، الاخبار الطوال، ص 218165) رجوع شود به: وقعة صفين، ص .522

219) وقعة صفين، ص 104 ـ .111

220) وقعة صفين ص .113

221) همان، ص .114

222) همان، ص .115

223) وقعة صفين، ص .116

224) نخيله» محلى در نزديكى كوفه به سمت شام است، ياقوت، معجم البلدان ج 5، ص .228

225) وقعة صفين،ص .122

226) وقعة صفين، ص 227135) سوره زخرف آيه .13

228) وقعة صفين، ص 132، ابن اعثم، الفتوح، ج 3، ص .570

229) وقعة صفين، ص .134

230) همان.

231) سورة قاف، آيه .10

232) وقعة صفين، ص .135

233) وقعة صفين، ص‏135؛ الاخبار الطوال ص .167

234) وقعة صفين، ص 136، شيخ مفيد، الارشاد ج 1، ص .346

235) وقعة صفين،ص 139؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص .574

236) وقعة صفين، ص .139

237) وقعة صفين،، ص .140

238) وقعة صفين، ص 142؛ شيخ مفيد، الارشاد، ج 1، ص 332؛ سيد رضى، خصائص الائمه ص‏47؛ ابن عساكر، تاريخ مدينة دمشق ج‏14 ص‏188؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2 ص 572، ابن اعثم جريان خوابى را نقل مى‏كند كه امام در كربلا ديده بود و حسين و را غرق در خون ديده بود.ابن عساكر نيز اين جريان را نقل مى‏كند بااين تفاوت كه امام درمراجعت از صفين اين سخنان را فرمود.

239) اين محل يكى از هفت آبادى بود كه به مجموع آنها مدائن گفته مى‏شد وايران كسرى در اينجا قرار داشت (لغت نامه دهخدا ذيل كلمه مداين) در منابع عربى نام اين محل بهرسير و در منابع فارسى نهر شير آمده است.

240) سوره دخان، آيات 25 ـ .29

241) وقعة صفين، ص 143؛ الفتوح، ج 2، ص .575

242) وقعة صفين، ص .143

243) وقعة صفين، ص 144؛ الفتوح، ج 2، ص .575

244) وقعة صفين، ص 145، ؛ شيخ مفيد، الارشاد، ج 1، ص .335

245) الفتوح، ج 2، ص .577

246) وقعة صفين، ص .145

247) وقعة صفين، ص 151، تاريخ يعقوبى، ج 2، ص .176

248) وقعة صفين، ص .151

249) وقعة صفين، ص 153؛ بلاذرى، انساب الاشرف ص 298 ؛ تاريخ طبرى ج 3، ص 72؛ الفتوح، ج‏2، ص .586

250) همان، ص 156؛ تاريخ طبرى ج 3، ص 3؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 7، ص .266

251) ياقوت، معجم البلدان، ج 3، ص 514؛ لسترنج، جغرافياى تاريخى سرزمينهاى خلافت شرقى، ص .110

252) جمعى از شرق شناسان، دائرة المعارف الاسلامية، ج 14، ص .243 در اين كتاب گفته شده «واژه صفين يك واژه سريانى است» به نظر مى‏رسد كه اين احتمال درست باشد، چون اين منطقه مربوط به شام بود و آبادى‏هاى شام نام‏هاى عربى نداشتند و صفين هم مانند: فلسطين و قنسرين و مپافارقين يك كلمه مفرد است و نون آخر آن جوهر كلمه است وطبق قواعد عربى، اين كلمه به خاطر علميت و عجميت غير منصرف است و اعراب آن روى حرف نون ظاهر مى‏شود و اينكه در بعضى از كتب لغت از شخصى به نام ابووائل نقل شده كه گفته است: شهدت صفين و بئست الصفين (زبيدى، تاج العروس، ج‏9 ، ص 361) از باب تعريب ادعايى است. البته بعضى‏ها به استناد همين سخن احتمال داده‏اند كه نون آن زائده و اعراب آن با واو و يا باشد وابن منظور در اعراب آن دو احتمال داده است: يكى اعراب جمع مذكر سالم و ديگرى اعراب مفرد به اين صورت كه گفته شود: هذه صفين ورأيت صفين و مررت بصفين (ابن منظور، لسان العرب ج 7، ص 370) .

253) وقعة صفين، ص 175؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص 74،؛ ابن كثير، البداية و النهاية، ج 7، ص‏ .267

254) وقعة صفين، ص 162 ؛ تاريخ طبرى ج 3، ص 76 ؛ الاخبار الطوال، ص 168؛ البداية و النهاية، ج 7، ص .267

255) وقعة صفين، ص .164

256) نهج البلاغة، خطبه .51

257) وقعة صفين، ص .167

258) بلاذرى، انساب الاشراف ص 299؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص 76؛ تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 177؛ ابن قتيبه، الامامة والسياسة ج 1، ص 94؛ مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص .377

259) ابن عماد حنبلى، شذرات الذهب ج‏1 ص‏ .45

260) وقعة صفين، ص .188

261) همان، ص .190

262) همان، ص .203

263) وقعة صفين، ص 205؛ ابن ابى الحديد، ج 4، ص .26

264) وقعة صفين، ص 157، در اين باره بنگريد: ابن كثير، البداية و النهاية ج 7، ص 285؛ مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 375؛ ياقوت، معجم البلدان، ج 3، ص .414

265) رجوع شود به: البداية و النهاية ج 7، صص 285، مروج الذهب ،ج 2، ص 375، معجم البلدان ج 3، ص 414؛ ذهبى، العبر في خبر من غبر ج‏1 ص‏29؛ ابن عماد، شذرات الذهب ج‏1 ص‏ .451

266) تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 177 نيز بنگريد به: البداية و النهاية ج 7، ص 265.ابن عقيل علوى تعداد بدرى‏ها را نود نفر ذكر كرده‏است: النصايح الكافيه ص‏ .36

267) كلينى، الكافى، ج 5، ص 38؛ شيخ مفيد ،الإرشاد ج 1، ص 265؛ نصربن مزاحم، وقعة صفين، ص 204؛ بحار الانوار ج 32، ص 566، چاپ وزارت ارشاد؛ البته در متن خطبه تفاوت‏هاى اندكى در اين منابع وجود دارد و ما متن الارشاد، را بگزيديم.

268) كلينى، الكافي، ج 5، ص 39؛ الارشاد، ج 1، ص 266؛ وقعة صفين، ص 235؛ بحارالانوار ج 32، ص .563

269) ابن اعثم، الفتوح ج 3، ص 172؛ ابن شهر آشوب المناقب، ج ص .

270) وقعة صفين، ص 363، دينورى؛ الاخبار الطوال، ص 271184) هرير» در لغت به معناى زوزه سگ است و چون در آن روز و شب سپاه معاويه شكست سختى خوردند زياد ضجه وفرياد مى‏كشيدند و لذا به آن هرير گفته شد.

272) تاريخ طبرى، ج 3، ص 95؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 3، ص .178

273) مسعودى، مروج الذهب، ج 2، ص 389؛ الفتوح، ج 3، ص .178

274) اين حديث يك حديث «مستفيض» است و در بسيارى از منابع حديثى و تاريخى نقل شده است از جمله: صحيح مسلم، ج 4، ص 235؛ بلاذرى، انساب الاشراف، ص 314؛ حاكم نيشابورى، المستدرك ج 3، ص 435؛ ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 3، ص 251؛ اربلى كشف الغمه ، ج 1، ص 258 و منابع ديگر. (رجوع شود به علامه امينى، الغدير ج»، ص 21 و .22

275) انساب الاشراف،ص 310؛ ابن شهر آشوب، المناقب ج‏ .359 2

276) المستدرك، ج 3، ص 433؛ ابن حنبل، المسند، ج 6، ص .48

277) انساب الاشراف، ص .314

278) ابن ابى الحديد، ج 20، ص 334؛ ابن عماد، شذرات الذهب ج‏1 ص‏ .45

279) حاكم، المستدرك ج 3، ص 402؛شيخ مفيد، الارشاد ج 1، ص 316 أ البته در نقل شيخ مفيد به جاى عدد صد عدد هزار آمده است؛ سيد رضى خصائص الائمه ص .53

280) ابن عساكر، تاريخ مدينه دمشق، ج‏9، ص .452 شهادت اويس در جنگ صفين در كتاب‏هاى ديگر نيز نقل شده از جمله: ابن حجر،لسان الميزان ج 1، ص 474؛ بلاذرى، انساب الاشراف، ص 320؛ هيثمى، مجمع الزوائد ج 10، ص 22؛ ابن اعثم، الفتوح، ج 2، ص 544؛ اربلى، كشف الغمه ج 1، صص .261

281) اين اثير، اسد الغابة، ج 4، ص 127؛ خوارزمى، المناقب، ص .191

282) مروج الذهب، ج 2، ص 383، وقعة صفين، ص .356

283) وقعة صفين، ص 245؛ الاخبار الطوال، ص .175

284) ابن ابى الحديد، ج 5، ص 190؛ ابن شهر آشوب، المناقب، ج 3، ص 180؛ علامه مجلسى بحار الانوار، ج 32، ص .447

285) وقعة صفين، ص 316؛ دنيورى، الاخبار الطوال، ص 176؛ ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص 383؛ تاريخ ابن خلدون ج‏2 ص‏ .1774

286) وقعة صفين، ص 407؛ ابن ابى الحديد، ج 8، ص 60؛ الامامة و السياسة، ج 1، ص 95؛ الاخبار الطوال، ص 177؛ ابن شهر آشوب، المناقب ج‏2 ص‏ .361

287) وقعة صفين، ص 458؛ ابن ابى الحديد ج 8، ص .95

288) ابن قتيبه، عيون الاخبار، ج 1، ص 180؛ ابن ابى الحديد، ج 5، ص 319؛ بحار الانوار، ج 32، ص 591؛ ابن شهر آشوب، المناقب ج‏ .359 2

289) وقعة صفين، ص 273؛ الاخبار الطوال ص .176

290) وقعة صفين، ص 250؛ تاريخ طبرى ج 3، ص 86؛ ابن اثير الكامل في التاريخ ج 2،ص .374

291) ابن اعثم، الفتوح، ج 3، ص .177

292) وقعة صفين، ص 471؛ الاخبار الطوال ص 187؛ خوارزمى، المناقب ص .256

293) نهج البلاغة، نامه .17 البته متن نامه امام در كتاب‏هاى تاريخى با تفاوت هايى نقل شده و ما آن را از نهج البلاغه نقل كرديم.

294) وقعة صفين، ص 412، ابن ابى الحديد، ج 8، ص 64، الامامة و السياسة ج 1، ص .99

295) وقعة صفين، ص 476؛ الكامل في تاريخ، ج 2 ص .385

296) وقعة صفين، ص 477؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص 101؛ تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 178؛ ذهبى، العبر ج 1 ص‏.31 يعقوبى اضافه مى‏كند كه آن شب معاويه‏اسب خود را خواست و قصد فرار داشت كه عمروعاص اين حيله را پيشنهاد كرد.

297) وقعة صفين، 478 و 481؛ الاخبار الطوال ص 189؛ سيوطى، تاريخ الخلفاء ص‏.173 جريان قرآن به نيزه كردن سپاه معاويه از مسلمات تاريخ است و در اكثر كتاب‏هاى تاريخى آمده ولى معلوم نيست كه روى چه مبنايى برخى از مستشرقان مانند برو كلمان آن را يك امر وهمى مى‏دانند (تاريخ الشعوب الاسلامية ص 118).

298) وقعة صفين، ص 482، و قريب به آن، الامامة و السياسة ج 1، ص .109

299) وقعة صفين، ص 489؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص .101

300) تاريخ طبرى، ج 3، ص 101؛ وقعة صفين، ص 49؛ مروج الذهب، ج 2، ص .391

301) وقعة صفين، ص .21

302) تاريخ يعقوبى، ج 2، ص .178

303) وقعة صفين، ص .481

304) وقعة صفين، ص .490

305) تاريخ طبرى، ج 3، ص .101

306) وقعة صفين، ص 491؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص 102؛ الفتوح ، ج 3، ص 184؛ الاخبار الطوال ص 190؛ ابن شهر آشوب، المناقب ج‏2 ص‏ .365

307) وقعة صفين، ص 492؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص 102؛ ابن جوزى، المنتظم، ج 3، ص 365؛ اسكافى، المعيار و الموازنه ص‏156؛ تاريخ ابن خلدون ج 2 ص‏ .175

308) الفتوح ج 3، ص .185

309) چند صفحه پيش اين موضوع را بحث كرديم.

310) وقعة صفين، ص 494؛ الفتوح، ج 3، ص .190

311) وقعة صفين، ص .499

312) وقعة صفين، ص .499

313) ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 4، ص .107

314) ابن حجر عسقلانى، الاصابة، ج 2، ص . 352

315) ممقانى، تنقيح المقال، ج 2، ص .203

316) وقعة صفين، ص .499

317) العقد الفريد، ج 4، ص .347

318) جزئيات اين سند سياسى و اختلافات و گفتگوهايى كه بر سر آن ميان اصحاب على عليه السلام درگرفت و متنهاى گوناگونى از آن، در كتابهاى تاريخى آمده اسست، از جمله وقعة صفين، ص 508 به بعد و تاريخ طبرى، ج 3، ص 103 به بعد و شرح نهج البلاغه، ج 2، ص .206

319) المبرد: الكامل، ج 2، ص 117؛ وقعة صفين، ص 514؛ شيخ مفيد، الاختصاص، ص .180

320) الخوارج و الشيعه، ص .15

321) ابراهيم حسن، تاريخ سياسى اسلام، ترجمه ابوالقام پاينده، ج 1، ص .324

322) خيانتكاران در سپاه امام كم نبودند شيخ مفيد از شخصى به نام ابوبرده نام مى‏برد كه در صفين با اميرالمؤمنين نفاق مى‏كرد و مخفيانه به معاويه نامه مى‏نوشت: الامالى ص .306

323) دكتر محمود راميار، تاريخ قرآن، ص .131

324) برنس نوعى كلاه ساده اسست كه هم اكنون نيز در بعضى از كشورهاى اسلامى بخصوص در شمال افريقا معمول است. رجوع كنيد به: پ. آذرى: فرهنگ البسه مسلمانان، ترجمه حسينعلى هروى، ص .70

325) دينورى، الاخبار الطوال، ص .165

326) ابن ابى الحديد، ج 4، ص .29

327) نايف محمود، الخوارج في العصر الاموى، ص 55 به بعد.

328) دكتر عامر النجار: الخوارج عقيدة و فكرا و فلسفة، ص 32926) مرتضى عسكرى، عبدالله بن سبا، ص 28؛ طه حسين، الفتنة الكبرى، ج 2، ص .91

330) وقعة صفين، ص 215؛ ابن ابى الحديد ج 4، ص 31؛ بحار الانوار، ج 82، ص .265 اين مضمون در نهج البلاغه هم آمده است (نامه 14)

331) وقعة صفين، ص 215؛ ابن ابى الحديد ج 4، ص .31

332) طبرسى، الاحتجاج، ج 2، ص .40

333) وقعة صفين، ص 558؛ مسعودى، مروج الذهب ج 2، ص 394؛ ذهبى، العبر ج‏1 ص‏ .31

334) مروج الذهب، ج 2، ص .394

335) معجم البلدان،ج 3، ص .414

336) رجوع شود به: يعقوب جعفرى، خوارج در تاريخ، ص 25 به بعد.

337) شيخ مفيد، الارشاد، ج 1، ص .275

338) ثقفى، الغارات، ج 2، ص 640؛ ابن ابى الحديد، ج 2، ص .17 ابن عقيل علوى، النصايح الكافيه ص‏ .54

339) رجوع شود به: الغارات، ج 2، ص 600 به بعد؛ تاريخ طبرى، ج 3، ص 149 به بعد؛ تاريخ يعقوبى، ج 2،ص 185 به بعد؛ ابن جوزى المنتظم ج 3، ص 399 به بعد؛ شيخ مفيد، الامالى، ص‏ 306

340) نهج البلاغه‏خطبه .27